Meny

Svårigheter att behålla eller gå upp i vikt?

Det pratas om en fetmaepidemi i västvärlden. Men det finns faktiskt människor som har det motsatta problemet. Att tappa vikt är för den som drabbas ofta ett stort men relativt outtalat problem.

Anledningen till varför man tappar i vikt kan vara många. Många äldre får av olika anledningar i sig för lite näring. Problemet är ofta kopplat till nedsatt aptit. Minskad matlust och att man förlorar sina naturliga hungerkänslor kan ha flera olika orsaker. Det kan handla om tillfällig sjukdom, medicinering, om en förlorad livskamrat, depression etc. Den som lever ensam kanske inte ens tänker på att de rasar i vikt eller tappar orken. Ibland är det lättare för en närstående att se förändringen. 

Om du tappar i vikt utan att veta varför bör du alltid kontakta sjukvården för vidare utredning.

Några tips till dig som vill gå upp i vikt:

Ät fler mellanmål 

Mellanmålen är många gånger minst lika viktiga som middagsmaten. Målet är att äta några stycken mellanmål under dagen. Vid dålig aptit är det bra att sträva efter att äta tre mellanmål, och det kan vara bra att ta det sista mellanmålet så sent som möjligt på kvällen så inte nattfastan blir så lång. Ett bra mellanmål vid dålig aptit kan vara t.ex. en smörgås med extra smör och pålägg, smoothie eller yoghurt/fil med flingor. 
Näringsdrycker innehåller extra mycket energi och näring och är ett bra alternativ vid tillfällig sjukdom eller dålig aptit. Fresubin 2 kcal DRINK ger mer än åtta gånger så mycket kalorier som saft eller läsk. Men till skillnad från läsk som mest innehåller socker och vatten innehåller Fresubin DRINK även protein och massor av vitaminer och andra nyttigheter som kroppen behöver.

Ät en bra frukost

Man brukar säga att frukosten är dagens viktigaste måltid, den ska ge upp till en fjärdedel av all energi som behövs under en dag. På morgonen är aptiten ofta som bäst, många timmar har gått sedan något slank ner i magen. 
Hur mycket mat som behövs beror på hur mycket energi man behöver och naturligtvis på hur stor morgonaptiten är. Gröt och mjölk, fil eller yoghurt med flingor eller müsli kan vara tillräckligt tillsammans med en smörgås och ett glas juice. En klick sylt i filen eller yoghurten ger extra energi. Fetare mjölk eller fil och extra fett på brödet är bra om aptiten är dålig. En näringsdryck, Fresubin DRINK, är ett bra frukostalternativ tillsammans med en smörgås. Den ger extra energi och näring och gör gott på morgonen.

Mat med jämna mellanrum

Alla behöver mat med jämna mellanrum och gärna på bestämda tider. Tre huvudmål: frukost, lunch och middag och 1-3 mellanmål är en bra utgångspunkt. Tallriksmodellen är en hjälp för att få balans på mattallriken, men om aptiten tillfälligt tryter är inte grönsaker och fibrer lika viktiga. Fett och socker kan då ge en energikick som behövs under en kortare tid. Lägg gärna i en extra klick fett i såsen eller i potatismoset. Standardmjölk och smör är bättre än lättmjölk och lättmargarin. På samma sätt är vanlig saft eller läsk att föredra framför lightsaft eller lightläsk. Efterrätt är ett bra sätt att få i sig extra energi. Frukt eller bär passar bra som dessert, gärna med grädde eller glass. Men det är viktigt att inte glömma att man också behöver få i sig protein. Att ta en näringsdryck som mellanmål kan vara ett bra sätt att få i sig tillräckligt med protein när aptiten tryter. Man kan också använda en näringsdryck med neutral smak istället för vatten/mjölk för att näringsberika den vanliga maten.

Enkla maträtter

Tar det lång tid att laga mat, eller orken kanske inte räcker just nu? Då finns andra alternativ, t.ex. frysta middagsrätter och soppor av olika slag. Var observant på att färdiga klara buljongsoppor ofta inte innehåller tillräckligt med näring. Då kan det vara bra med en energirik dessert.

Matservice

Kommunerna erbjuder ofta möjligheter att få lagad middagsmat hemsänd. Vissa äldreboenden har även restauranger som är öppna för allmänheten där matsedeln är anpassad efter seniorers önskemål. Här finns också andra äldre som gärna vill få en pratstund, på så sätt kan middagen bli dagens höjdpunkt. Kommunen kan vid behov hjälpa till med inköp av mat och hemtransport. Även en del butiker erbjuder möjligheter till beställning och transporterar också hem maten. 

Tipsa & dela

Tipsa en vän om den här sidan

Variera kosttilläggen med goda recept

Inspireras av närings- och energirika drycker, bakverk, mat- och efterrätter.

Näringsrika Fresubin Drink

400 kcal, 20 g protein, vitaminer och mineraler. En hel måltid i en flaska.