Meny

Varför bör man ha koll på maten när man har KOL?

Kostråd till friska är inte alltid anpassade till personer som har KOL.

En effekt av KOL är att kroppen på grund av sjukdomen har en ökad risk att tappa fett och muskelmassa. Dessutom kan det vara ansträngande att äta och det kan gå åt mer energi för att andas. Därför är det inte ovanligt att de som har KOL går ner i vikt. Att man tappar i vikt innebär att kroppen inte får den energi den behöver. Det kan leda till att man får undervikt, vilket bland annat försvagar kroppens motståndskraft mot infektioner.

Men det är inte bara viktigt hur mycket man väger, utan också hur mycket muskler kroppen består av. När man går ner i vikt är det inte bara fett som försvinner, utan också den viktiga muskelmassan. Musklerna är nödvändiga för styrka och funktionsförmåga. Därför är det viktigt att du som har KOL dagligen får i dig den energi och de näringsämnen du behöver samt att du rör på dig så mycket som möjligt, så att du kan leva ett bra liv.

Att tänka på gällande kosten

Tiden mellan måltiderna bör inte vara för lång eftersom det kan påskynda viktnedgång. Ett bra grundråd är att få in en rutin där du äter många mindre energi- och proteinrika måltider, gärna 6-7 stycken, jämnt fördelade över den vakna delen av dygnet. Du bör också äta på kvällen, inte alltför långt innan du går och lägger dig. Då minskar du tiden för nattfastan, dvs. tiden mellan sista kvällsmålet och frukosten nästa dag. Frukt och grönsaker utgör en viktig del av en balanserad kost för dig med KOL, eftersom de innehåller vitaminer, mineraler och fiber. Välj de sorter du tycker bäst om och servera dem färska, kokta eller tillagade på annat sätt.

Om du lagar mat själv är det en bra idé att göra enkla rätter som går lätt att laga. Gör gärna flera stora portioner som går att frysa in och snabbt värma i mikrovågsugn. Matlagning vid KOL kan vara en utmaning, eftersom det kan vara ansträngande. Ta därför gärna en paus mellan matlagning och måltid, så orkar du äta bättre. Ånga och matos i köket kan påverka andningen. Om det blir för svårt att laga maten själv kan det vara ett alternativ att köpa färdigrätter att värma, eller be någon annan att laga maten åt dig. Du kan få vägledning via distriktssjukvården eller biståndshandläggaren i kommunen.

Kan man nå längre med motion?

För att du ska få bästa resultat av att du äter rätt är det viktigt att lägga till motion. Det hjälper till att bevara och bygga upp muskulaturen. Motion förebygger benskörhet och motverkar förstoppning.
Det har i undersökningar bland KOL-patienter visat sig att de som är fysiskt aktiva mår bättre än de som inte rör på sig. Har man KOL blir man lättare andfådd vid fysisk ansträngning. Det kan leda till känslor av obehag. Men när du rör på dig regelbundet kommer du så småningom att upptäcka att du orkar göra mer och med mindre andnöd.

Det är inte farligt att motionera när man har KOL. Huvudsaken är att du rör på dig regelbundet och minskar stillasittandet. Men det gäller att anpassa sig till sina egna förutsättningar. Välj den typ av aktivitet som tilltalar dig mest. Det är också bra att variera träningen, att varva olika aktiviteter som t.ex. simning, promenader eller cykling.

De flesta som har KOL kan klara av motion i någon form. Vid promenader kan du använda hjälpmedel som gångstavar eftersom de aktiverar bröstmusklerna och ger bra stöd. Speciellt när man börjar motionera kan det vara bra att ta pauser för att återhämta sig. Det är också bra att kombinera motionen med ett mellanmål. Tveka inte att rådfråga din läkare eller en sjukgymnast om hur du ska motionera vid KOL.

Ladda ner broschyren "Goda råd om mat vid KOL" som pdf.

Tipsa & dela

Tipsa en vän om den här sidan

Befinner du dig i riskzonen?

Personer med KOL drabbas ofta av ofrivillig viktnedgång. Svara på 3 frågor och se om du befinner dig i riskzonen för undernäring.

Näringen du behöver. Smaken du vill ha.

Ett balanserat intag av protein, energi, vitaminer och mineraler.