Meny

På vilket sätt förändras vårt näringsbehov?

Vad behöver vi egentligen i form av näring och energi? Kort kan man säga att behovet förändras över tiden men också under vissa situationer i livet.

Energibehov

Det finns hur mycket som helst att säga om energi, protein och andra nyttigheter. Ju äldre vi blir desto mindre energi behövs och kroppens fördelning av fett och muskler förändras. Fettet ökar och musklerna minskar. Hur mycket muskler vi har påverkar hur mycket energi vi behöver. Därför sjunker behovet av energi när vi blir äldre. Som mest behövs under tonårsperioden när kroppen fortfarande växer. Män är ofta längre, har mer muskler och mindre fett än kvinnor, därför behöver män vanligen mer energi och protein än kvinnor.

Naturligtvis handlar det också om hur mycket vi rör på oss. Hur aktiva vi är på arbetet, om vi tränar, promenerar, cyklar eller har andra aktiviteter på fritiden. Man räknar med att kvinnor mellan 31-60 år med en medelhög aktivitetsnivå behöver cirka 2 100 kcal per dag, män i samma ålder cirka 2 600 kcal. Äldre kvinnor, 61-74 år behöver cirka 1 900 kcal och män i samma ålder 2 300 kcal. Därefter sjunker energibehovet något, speciellt för män, men det kan naturligtvis variera. Fresubin 2 kcal Drink innehåller 400 kcal per förpackning (2 dl). 

Proteinbehov

Protein är en av kroppens byggstenar och behövs också för att transportera runt näringsämnen i kroppen. Brist på protein är ovanligt bland friska i västvärlden, men vid olika sjukdomar kan behovet öka. Mängden protein ska vara 10-20 procent av energiintaget. För en kvinna som äter 2 000 kcal under en dag blir det ca 50-100 g protein. En man behöver mer, ca 70-140 g per dag. Seniorer som äter mindre än tidigare kan ha svårt att få i sig tillräckligt med protein och vissa andra näringsämnen. Fresubin 2 kcal Drink innehåller 20 g protein per förpackning (2 dl).

Behov av vitaminer och mineraler

Kroppen behöver en massa olika vitaminer och mineraler. Hur mycket är ofta kopplat till energin man gör av med och för det mesta räcker näringen som finns i maten.

Behovet skiljer sig mellan män och kvinnor, män behöver mer energi och även mer av de flesta vitaminer och mineralämnen. Men det finns några undantag, kvinnor har större behov av järn under åren de har menstruationer och under graviditet. Även behovet av B-vitaminet folat är större före och under graviditeten.

Seniorer behöver mer vitamin D. Från 75 år rekommenderas en ökning från 10 till 20 mikrogram per dag. Vitamin D finns bara i några få livsmedel, till exempel i fet fisk, äggula och kantareller. Vissa livsmedel, exempelvis lätt-och mellanmjölk och lättmargarin berikas med vitaminet. Det mesta bildas dock när solens strålar når huden under sommarhalvåret, men många seniorer vistas inte i solljus så mycket att de får tillräckligt av vitaminet. Livsmedelsverket rekommenderar därför ett extra tillskott av 10 mikrogram D-vitamin per dag. Näringsdrycken Fresubin 2 kcal Drink innehåller 2,5 mikrogram D-vitamin per 100 ml. Den innehåller alla vitaminer, mineraler och spårämnen kroppen behöver. Dagsbehovet för vuxna under 75 år täcks genom att dricka 2 flaskor/dag. 

Ofrivillig viktnedgång bör alltid utredas av vården - kontakta din vårdcentral för att få råd och hjälp.

Referens: Livsmedelsverket. Nordiska Näringsrekommendationer 2012.

Tipsa & dela

Tipsa en vän om den här sidan

Näringen du behöver. Smaken du vill ha.

Ett balanserat intag av protein, energi, vitaminer och mineraler.

Svårt att behålla vikten?

Här hittar du tips om vad man bör tänka på vid ofrivillig viktnedgång.

Variera kosttilläggen med goda recept

Inspireras av närings- och energirika drycker, bakverk, mat- och efterrätter.